Gabinet Dermatologii i Wenerologii
Dermatologia estetyczna

Zabiegi Toksyną Botulinową (BOTOX)

Co powoduje zmarszczki?

Kiedy się śmiejesz, marszczysz brwi, skupiasz lub mrużysz oczy, mięśnie kurczą się, powodując formowanie się zmarszczek i linii. Z biegiem lat skóra traci elastyczność, zmarszczki zaczynają się pogłębiać i pozostają na stałe obecne na twarzy. Linie między brwiami mogą być szczególnie widoczne, sprawiając, że wyglądasz na złego lub zmęczonego, nawet jeśli tak nie jest.

Jakie są dostępne metody leczenia zmarszczek twarzy?

Wygląd bardzo wyraźnych zmarszczek można poprawić, poddając je zabiegowi chirurgicznemu, wstrzykując produkty wypełniające lub lekarstwa, takie jak toksyna botulinowa typu A, albo łącząc niektóre z tych metod. Decyzja o wyborze najbardziej odpowiedniej metody uzależniona jest od miejsca, rodzaju i głębokości zmarszczek.

Na czym polega leczenie toksyną botulinową?

Toksyna botulinową typu A to naturalnie występujące białko bakteryjne. Niewielkie dawki tej substancji wstrzykiwane są pod skórę do mięśni poddawanych zabiegowi w celu zredukowania zmarszczek. Substancja ta blokuje impulsy nerwowe, umożliwiając rozluźnienie mięśni odpowiedzialnych za powstawanie zmarszczek. Inne funkcje nerwowe - takie jak wrażliwość skóry na dotyk - nie ulegają zmianie. Zabieg obejmuje 5 zastrzyków powyżej i między brwiami. Towarzyszy temu minimalny dyskomfort i do codziennych czynności można powrócić bardzo szybko po zabiegu.

Jak długo trwa efekt działania toksyny botulinowej na zmarszczki gładzizny?

Pierwsze oznaki działania toksyny botulinowej widoczne będą po 2-3 dniach po zabiegu. Efekt zastrzyków jest zawsze okresowy i utrzymuje się około 4 miesięcy, a czasem dłużej. Termin następnego zabiegu jest uzależniony od czasu utrzymywania się efektów poprzedniego zabiegu u indywidualnego pacjenta. Nie powinno się przeprowadzać kolejnych zabiegów częściej niż co 3 miesiące.

Jakie są czynniki ryzyka i skutki uboczne niepożądane toksyny botulinowej?

Należy skontaktować się z lekarzem, jeżeli wystąpią jakiekolwiek skutki uboczne.

Skutki uboczne obserwowane po zastosowaniu toksyny botulinowej typu A przy zmarszczkach gładzizny objawiają się przeważnie, jako reakcje w miejscu wstrzyknięcia, np. ból, dyskomfort, szczypanie lub zasinienie. Czasem występują też bóle głowy. W rzadkich przypadkach działanie toksyny botulinowej może rozprzestrzenić się do innych mięśni w okolicy zmarszczek między brwiami, powodując niezamierzone i przejściowe opadanie górnej powieki, zmęczenie oczu, opuchnięcie powieki, łzawienie, suchość oczu lub drżenie mięśni wokół oka. W rzadkich przypadkach mogą wystąpić zaburzenia widzenia, niewyraźne lub podwójne widzenie lub też zaburzenie ruchu gałki ocznej. Zawroty głowy, swędzenie, wysypka i reakcje alergiczne obserwowane są bardzo rzadko. Wymienione działania uboczne/niepożądane występują zazwyczaj w pierwszym tygodniu po podaniu zastrzyków, nie utrzymują się długo i mają charakter łagodny lub umiarkowany. Ryzyko potencjalnie niebezpiecznych działań ubocznych/niepożądanych jest bardzo małe, lecz może być podwyższone u pacjentów z zaburzeniami połykania, niektórymi zaburzeniami nerwowo-mięśniowymi, istniejącymi uprzednio schorzeniami płuc lub u pacjentów przyjmujących leki mogące nasilać działanie toksyny botulinowej. Należy poinformować lekarza prowadzącego leczenie o przebytych lub istniejących chorobach pacjenta oraz o przyjmowanych lekach. Następujące działania uboczne/działania niepożądane są szczególnie poważne i jeśli wystąpią, należy natychmiast zgłosić się do lekarza: Trudności z oddychaniem, przełykaniem lub mową Opuchnięcie twarzy, zaczerwienienie skóry lub swędząca guzowata wysypka. Objawy te mogą wskazywać na reakcję alergiczną na produkt Azzalure.

Podczas wizyt lekarskich dotyczących innych problemów, należy powiadomić lekarzy innych specjalizacji o zabiegu toksyną botulinową.

Ulotka informacyjna znajdująca się w opakowaniu zawiera więcej informacji na temat możliwych skutków ubocznych. W razie pytań lub wątpliwości należy zgłosić się do lekarza.

Jakie kroki należy podjąć, jeśli podejrzewam, że wystąpiły u mnie skutki uboczne.

Jeśli po otrzymaniu zastrzyku z toksyną botulinową wystąpią trudności z przełykaniem, mówieniem, oddychaniem lub pojawi się znaczne osłabienie mięśni, należy natychmiast zgłosić się do lekarza. Jeśli lekarz prowadzący terapię jest nieobecny, należy szukać innej natychmiastowej pomocy medycznej. Konieczna może być specjalna opieka, aby zapobiec dalszym komplikacjom. Jeśli uważasz, że pojawiły się jakiekolwiek skutki uboczne/działania niepożądane inne niż te wymagające natychmiastowej pomocy medycznej (takie jak trudności z mówieniem, oddychaniem lub reakcja alergiczna po zabiegu toksyną botulinową typu A), należy bezzwłocznie skontaktować się z lekarzem prowadzącym

2013 Gabinet dermatologii i wenerologii Wykonanie strony DesignSpektrum